مقالات

آشنایی با کاشی سنتی اصفهان

آشنایی با کاشی سنتی اصفهان

کاشی کاری قدمتی دیرینه دارد و اصفهان ، مهد هنر همواره در جایگاه ویژه ای در این صنعت قرار گرفته است . با گذر از کوچه های اصفهان به خوبی این میراث زیبا را در دل کوچه های شهر نظاره می کنید .

بی شک این هنر زیبا زاییده ی ذهن خلاق هنرمندان اصفهانی و ایرانی بوده است . کاشی سنتی اصفهان برگرفته از این جایگاه امروزه نیز به شدت مورد استقبال قرار دارد .

صنعت کاشی و کاشی کاری از زیباترین هنرهای مورد استفاده در ساخت بناها بوده است . این هنر در ساخت بناهای اسلامی در ایران به واسطه هنر معماران ایران قبل از اسلام مورد توجه قرار گرفته است.

بی شک زینت تمام بقاع متبرکه مرهون هنر سازندگان کاشی سنتی اصفهان است . کاشی سنتی اصفهان به دلیل حضور بزرگ ترین اساتید در این شهر همواره از بهترین کاشی های مورد استفاده قرار گرفته و رونق بسیاری در این صنعت داشته است.

کاشی سنتی اصفهان آوازه ای جهانی دارد به طوری که بسیاری از مساجد و مناره ها در دنیا بوسیله ی این صنعت تزئین شده اند .

کاشی سنتی اصفهان بیشتر برای مرمت بناهای فرهنگی ، مذهبی و تاریخی مورد استفاده قرار می گیرد . این هنر را می توان زیر مجموعه ای از صنایع دستی نام برد . تنوع در این هنر فراوان است . ما به معرفی چند نمونه کاشی کاری سنتی می پردازیم.

مسجد شیخ لطف الله نماد کاشی سنتی اصفهان
مسجد شیخ لطف الله نماد کاشی سنتی اصفهان

انواع کاشی کاری سنتی

کاشی کاری معرق: این دسته از کاشی کاری که نمای زیبایی به بناهای مذهبی می دهد و در اروپا بیشتر با نام گل و بته شناخته می شود . از قرن هفتم به بعد بیشتر در نمای بناها به کار برده شد . این دسته نسبت به دیگر دسته های کاشی سنتی دارای استحکام بیشتری است .

کاشی کاری معقلی: ترکیبی از آجر و کاشی به زیبایی یک حرکت شطرنجی پدید می آورد .

کاشی کاری هفت رنگ: هر کاشی در این نوع به اندازه مد نظر کاشی کار ، طرح ها با زغال روی کاشی کشیده شده و سپس با رنگ لعاب ، رنگ آمیزی می شود .

کاشی کاری مقرنس: از زیباترین آثار هنر کاشی کاری است که به تدریج یک شکل را به شکل دیگر تبدیل می کند .

کاشی کاری مشبک: از این دسته برای ایجاد طرح های مشکل و برای کاشی کاری محراب مورد استفاده قرار می گیرد . این نوع به شکلی ساخته می شود.

که علاوه بر اینکه نور را به داخل هدایت می کند ، مانع نمایان شدن داخل از بیرون می شود . از زیباترین بناهای ساخته شده با این طرح بقعه‌ی شیخ صفی الدین اردبیلی است .

 

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و هنر کاشی کاری مشبک
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و هنر کاشی کاری مشبک

سخن پایانی

چنانچه به هنر و صنعت کاشی کاری سنتی علاقه دارید ، پیشنهاد ما این است از کاشی سنتی اصفهان به عنوان نماد این هنر دیدن نمایید .

یکی از معتبر ترین مراکز عرضه کاشی اصفهان، این سایت فروش می باشد که می توانید انواع کاشی سنتی را در تنوع رنگ و سایز سفارش دهید.

ما در این مرکز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشیم.  برای خرید این محصول پر طرفدار همچنین می توانید از طریق سایت فروش ما اقدام کنید.

ما در این مرکز فروش معمولا این محصولات را با قیمت های عمده در اختیار شما قرار می دهیم. همچنین می توان گفت برند های مختلفی از این محصول در سایت فروش قابل مشاهده می باشد که به راحتی می توانید با انتخاب برند مد نظر خود، این محصول را خریداری کنید.

برای دیدن مقاله خرید کاشی سنتی اصفهان کلیک کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با ما